2013/05/23

Sabar-hegyi templomrom 2. (Káptalantóti)

Új hírek a Sabar-hegyi templomromról (Kapui Ferenc)

Korábban már írtunk a Sabar-hegyi romról, de 2009-hez képest jelentős változást tapasztaltunk idei látogatásunk során, ráadásul szívmelengetőt, így ismét szeretnénk hírt adni a Káptalantóti mellett fekvő templomromról.

A templomrom apszisa és az azt övező falak és a diadalív indítása.
A Sabar-hegyi templomrom

A falut talán többen ismerik Liliomkert nevű piacáról, amelyet szívesen útba ejtünk mi is, amikor épp arra járunk. A rengeteg környékbeli őstermelő, régiségárus és piacos portékái között szinte mindig lehet lelni valami izgalmasat. 2013 májusának elején mi is erre jártunk, és felötlött bennünk, hogy nem is olyan régen találkoztunk egy indafotós albummal, ahol a közeli, Sabar-hegyi rom már a környező bozóttól megtisztítva látható. Úgy éreztük, hogy érdemes lenne 2009-et követően ismét meglátogatni, és dokumentálni a jelen állapotát.

Már a rom megközelítésekor pozitívan tapasztaltuk, hogy az oda vezető földútról látszanak a falmaradványok. Korábban az akácos zöldjét lehetett szinte csak látni. Ezt most szinte teljesen kivágták, a bozóttól megtisztították az egész környéket. A fű elég magas volt, de az áprilisi-májusi esőzések miatt ezen nem is csodálkoztunk. A rom közelében egy kis tűzgyújtóhelyet, illetve egy fa asztalt két paddal is felállítottak. Illetve érzésünk szerint a kék romjelzést is újra festették a romhoz vezető úton, elég jól követhető volt.

Nem tudjuk, kiben ötlött fel a gondolat, hogy a rom környékét rendezzék, de nagyon jó ötletnek tartjuk, és üdvözöljük a döntést. A falu híres piaca vasárnaponként ezreket vonz a környékről, szerintünk kellemes kiegészítő program lehet ilyenkor az Árpád-kori rom meglátogatása. A kilátás is nagyon vonzó a közelből, jól látni a Tóti-hegyet illetve Csobáncot is. A Sabar-hegyi rom történetét már bámutattuk egy korábbi cikkben, aki érdeklődik iránta, kattintson ide: a Sabar-hegyi templomrom története. Reméljük, hogy sikerül kedvet csinálni a rom meglátogatásához!

Fényképek a Sabar-hegyi templomromról 2013 (Márián Gábor)

A teljes Sabar-hegyi rom

Égbe kúszó kövek

A szentély megmaradt ablaka

A szentély ablaka 2009-ben
Pár éve itt olyan bozót volt, mint a háttérben

A rom a szentély felől

A rom dél felől

Csobánc látványa a rom mellől

A szentély oldalfala belülről

A zöld "torony"

Pihenőhely tűzrakó hellyel

A Sabar-hegyi rom belső tere

A sokat megélt falak

A Sabar-hegyi templomrom megközelítése Google térképen

Káptalantóti a Balaton északi oldalán, Veszprém megyében fekszik. A romot Káptalantóti határában, a Sabar-hegy (217 m) lábánál találjuk.  A faluból kiérve a Rózsadomb utcán az aszfaltút fokozatosan válik földúttá. Ezen az úton haladunk kb. 750 métert, mikor egy fás területre érünk kis domb kíséretében. Itt balkéz felől találjuk az elhanyagolt területen belül a romot, az útról már látszanak a falak, mióta megtisztították a környéket a növényzettől.

Sabar-hegyi templomrom (Káptalantóti) nagyobb térképen való megjelenítése

Felhasznált irodalom

A sabar-hegyi templomrom története Góliátka oldalán
Káptalantóti honlapja
Újabb, nem saját fényképek az Indafotón
Guzsik Tamás: Veszprém megye középkori templomépítészetének kutatási kérdései (1979)
Veszprém megyei múzeumok kiadványa az OSZK-n

A romok leírásakor felhasznált szakirodalmat mi is lehivatkozzuk, amennyiben saját munkádban a mi oldalunkat használod forrásként, kérünk te is tegyél így! A blogon található fotók a blog szerzőinek saját munkái (az esetleges kivételeket jelöljük), ezek mások általi felhasználása szerzői jogokat sért! Ha bizonytalan vagy, esetleg kérdésed támad, kérünk keress minket Facebook oldalunkon!